Motion till ombudsmötet

av Åke Blomqvist

om tjänster i Kyrknätet

OMot 1998:502

Med skrivelse i april 1997 informerades stift och församlingar om Kyrknätet. Prislista presenterades liksom tidsplan. Nu har drygt ett år gått. Men innehållet idag motsvarar inte den bild som utmålades i samband med introduktionen. Det kan finnas skäl för SFRV:s styrelse att ta initiativ till att olika rikskyrkliga organ respektive kyrkligt ägda bolag lever upp till det som hittills populärt kommit att kallas "fylla påsen". Då kommer säkert ivern att använda Kyrknätet inte bara för en Internetutfärd respektive kyrkobokföringsärenden och e-mail att öka utan också datanyfikenheten, datamognad och datakunskap. Kyrknätet skulle också kunna utnyttjas av förtroendevalda, men då genom en församlingsanslutning.

Det har handlat om stora investerings- och driftskostnader - en motivering för anslutning var att göra besparingar på andra områden. Olika insatser behövs - såväl på lokal- och stifts- som nationell nivå för att få det Kyrknät som visionerades om i april 1997. SFRV som ägare av Kyrknätet AB bör på den nationella nivån ta initiativ till en förbättring och utveckling.

Ur aprilcirkuläret 1997 citeras:

"Rikskyrkliga organisationer, stift och pastorat kan skapa och publicera information på Kyrknätets interna web. Genom att "spegla" valda delar publiceras också information till Internet.

I Kyrknätet kommer Du att hitta aktuell information om verksamheten i Svenska kyrkan. Som hjälp till fördjupad demokrati finner du också protokoll, skrivelser, cirkulär och andra utskick från bland annat Kyrkomötet, Pastoratsförbundet, SKM, Lutherhjälpen och Centralstyrelsen i särskilda arkiv, ofta långt innan de gått i tryck."

Jag hemställer

att ombudsmötet beslutar uppdra åt SFRV:s styrelse att dels ta initiativ till och verka för att rikskyrkliga organ och organisationer, kyrkligt ägda bolag m.fl. använder sig av Kyrknätet, dels underlätta för förtroendevalda att ansluta sig till Kyrknätet.

Huddinge den 10 juni 1998

Åke Blomqvist